Grafisk outsourcing

E-com for motebransjen

Kampen om kundens øye

I både klær- og tekstilindustrien er det et stort behov for kontinuerlig bildebehandling for markedsføring, online og offline. Modellene og klærne må presentere selskapets merke i et meget konkurranseutsatt marked. I et marked der alle er i ferd med å bli sett, er kvalitet og enhet avgjørende når man fanger forbrukerens blikk og merkets visuelle stil.

Hva er grafisk bildebehandling i motebransjen?

I motebransjen brukes levende modeller som presenterer klær, smykker eller annet tilbehør i situasjoner som må virke både naturlige, men samtidig visuelt sterkt idealiserte. Eksempler er bilder for lookbooks og magasiner, trykksaker, etc. Modellene, klærne og smykkene er retusjert, samt omgivelsene modellen befinner seg i. Men det er viktig at bildene fremstår som naturlige og ikke digitalt manipulert.

Motebransjens typiske utfordringer innen grafiske oppgaver

Høye krav til grafiske ferdigheter

Hver bildebehandling krever et bredt spekter av teknikker og forståelse av emne og presentasjon; fra retusjering av feil og flekker til fargejustering, utjevning av huden, frilegging, farging av tekstiler, etc.

Bildekvalitet

Ekstremt høye krav til kvaliteten på bildene som skal brukes til utskrift og i veldig store formater.

Naturlig utseende

Betydelig digital manipulasjon på bilder som fremdeles må virke naturlig.

Hvordan kan outsourcing av grafiske oppgaver optimalisere virksomheten?

I markedsavdelingen i motebransjen er det ofte fotografen selv som er ansvarlig for bildebehandling og retusjering av modeller, evnt. i samarbeid med grafiske assistenter.

Det er fornuftig der fotografen har innsikt i emnet og presentasjonen, samt besitter den nødvendige grafiske kompetansen. Imidlertid er det sjelden en spesielt ettertraktet oppgave – de fleste fotografer foretrekker det kreative arbeidet gjennom linsen, og fra et rasjonelt synspunkt brukes også ferdighetene best der.

I denne situasjonen er fotografen og eventuelle assistenter den flaskehalsen som alle bilder må gjennom. I Europa ser vi utfordringer med å skaffe og trene arbeidskraft og fravær på grunn av stress, som til tider blir en propp for produktiviteten og dermed den samlede markedsføringsinnsatsen.

Sist, men ikke minst, har interne avdelinger sjelden motivasjon eller tekniske ferdigheter for å optimalisere bildebehandlingens verktøyer; derfor krever den grafiske prosessen lengre tid og mer manuelt arbeid.

I alle tilfeller er det fornuftig å vurdere hvordan grafisk outsourcing kan optimalisere og effektivisere arbeidsflyt.

Ved å outsource de grafiske oppgavene, får bedriften din en fast pris pr. bilde, og samtidig tilgang til å behandle bilder i store volum med rask levering. Det er ganske enkelt muligheten til å skalere opp til en fast pris som kan revolusjonere produktiviteten i markedsavdelingen.

Retusjering av klær og tekstiler krever et spesielt sett med ferdigheter.

I klær- og tekstilindustrien er oppgaver som frilegging, fargekorrigering og fargeendring på tekstiler tidkrevende. Det kan også være spesielle oppgaver som innsetting av nakke i gensere og jevne ut bretter. Klærne er fotografert på flat bakgrunn eller en dukke; her er det rasjonelt å endre farger digitalt i stedet for å ta bilder av hver fargevariant. Det er til og med mulig å legge mønstre til klærne digitalt.

Kan dere få høy kvalitet på arbeidet ved outsourcing?

Ja, definitivt. Vi vil til og med si at våre asiatiske grafikere er både raskere og dyktigere enn de fleste norske når det gjelder å løse nettopp oppgavene som kreves for f.eks. digital bildebehandling av motebilder eller retusjering av smykker, og de har tilgang til spesialutviklede verktøy som norske grafikere bare drømmer om.

Tidene da outsourcing var kjent for enkel eller lav kvalitet er for lengst forbi. Våre asiatiske grafikere er opplært til minst samme standard som norsk.

Klesbransjens typiske utfordringer innen grafiske oppgaver

  • Veldig repeterende og monotont arbeid.
  • Problemer med justering av kvalitet og uttrykk når lyssetting eller lokasjon endres.
  • Skiftende arbeidsmengde på grunn av årstider. Noen ganger kan arbeidsmengden overbelaste en avdeling.
  • Massivt antall bilder med høy oppløsning og dermed store datamengder som skal håndteres.
  • Mange varianter av samme produkt, f.eks. farger og mønstre som skal behandles. Det er vanskelig å samkjøre uttrykket og kvaliteten.

Vanligvis ser vi følgende oppsett i store selskaper i mote- og klesindustrien

  1. Inhouse avdeling: håndterer både fotografering og bildebehandling
  2. Inhouse fotografering: ekstern bildebehandling
  3. Ekstern byrå leverer fotografering og bildebehandling.
 ..kjenner du igjen problemene?
Norsk bokmål